Vårterminens bok heter Stjärnlösa nätter och är skriven av Arkan Asaad
Avslutande uppgift
Nu har vi läst ut boken och sett en föreläsning med författaren Arkan där han berättar utifrån boken. Det har nu blivit dags att arbeta med slutuppgiften till boken. Den här uppgiften är en hemuppgift som ska lämnas in senast fredagen den 17 april. Lämna gärna in via mejl: ulrikaselever@gmail.com
Klicka på länken så hittar du uppgiften. Slutuppgift - Stjärnlösa nätter
Läsning 14 sid 229-236 (till måndag 16/3)
Att ha familjens "välsignelse" är inte bara en urgammal tradition, utan väldigt viktig för mig. Att ha familjen vid sin sida under den ultimata ceremonin. Hur skulle det kännas att gifta sig där hundratals människor gläds åt ens bröllop, men de två viktigaste människorna, ens mor och far, inte är närvarande? (sid 236)
- Om det innebär otur för ett par om familjen inte tycker om deras kärlek betyder det att det innebär tur om familjen tycker att deras kärlek är bra? Vad tror du?
- Hur skulle du göra om du behövde välja mellan din stora kärlek och din familj?
Läsning 13 sid 219-228 (till onsdag 11/3)
Amar och Amina har inte träffats på ett år och Amina har skrivit en lista på saker hon vill göra nu när han är hos henne. Amár åker till Syrien med tre syften: att transportera Samirs kista, att på pappans begäran ta fler fotografier på sig själv och Amina för att övertyga Migrationsverket om att han älskar sin "fru" samt att på Shilans begäran berätta för Amina om Shilan för att på så sätt få behålla den sistnämnda.
- Amina har väntat i tre år och kan tänka sig att vänta i tre år till. Hur orkar hon tror du?
- Amárs pappa tycker att Shilan är en hora och en hemförstörare. Han tycker att Shilan bär skulden för att Amár inte vill vara gift med Amina. Shilan visste inte om att Amár var gift eftersom inte Amár berättade något för henne. Hur ser du på Shilans ansvar för det som händer?
Läsning 12 sid 180-218 ( under sportlovet till måndag 9/3)
När Shilan förstår att Amár ska träffa Amina säger hon att han måste berätta för Amina om henne, men Amár tycker inte att det är rätt tillfälle.
- Shilan hotar att lämna Amár, hur ser du på det? Varför tror du att hon hotar med det?
- Varför ber pappan Amár att inte berätta för Amina att hennes bror är död?
- Hur ser du på att Amár håller sitt löfte och inte berättar om Samirs död för Amina?
Framme i Syrien möttes jag av min kusin Evan, som också var min nygifta systers man. Thalia hade gift sig av "fri vilja" tidigare samma år. (sid 204)
- Varför tror du att Arkan har använt citattecken kring "fri vilja"?
Läsning 11 sid 171--179 (till onsdag 25/2)
När jag kikade ut genom fönstret såg jag en stor örn högt däruppe. Den tjöt till flera gånger och gled över himlen med mäktiga vingslag. Det var en otrolig himmelsdans som pågick i flera minuter och jag satt förundrad över den magiska känslan. Hur det måste kännas att vara som den fågeln, som kunde lämna alla problem på jorden och flyga sin väg. sid 174-175
Amár blir förtvivlad när han får veta Migrationsverkets beslut och är väl medveten om hur hans och Aminas familj kommer att reagera när de får beslutet. Han menar att han kan lika gärna ta livet av sig direkt istället för att gå och vänta på att hans Far eller Aminas familj ska söka upp honom.
Genom giftermålet har Amár blivit berövad på sin frihet och rätten att bestämma över sitt eget liv. Jag vill att du reflekterar över vad du tycker är frihet.Är frihet rätten att ha mat på bordet och kunna äta sig mätt varje dag? Eller är frihet att alltid ha de nyaste mobiltelefonerna, den bästa datorn och de trendigaste kläderna? Eller är frihet rätten att bestämma över sitt eget liv - hur man vill leva, vem man vill vara?
Läsning 10 sid 145-170 (till måndag 23/2)
Amina undrar varför inte Amár vill kyssa henne - de har ju varit gifta i 1,5 år. Han förklarar för henne att de ska ta en sak i taget, att hon först ska få uppehållstillstånd. Amina känner att det är något som är fel och Amár blir bara irriterad på henne när hon behandlar honom så väl.
Vi har nu kommit en bit in i boken och jag vill att du fritt reflekterar över bokens handling och karaktärernas agerande. Vad känner du när du läser den här berättelsen? Vilka tankar får du?
Läsning 9 sid 127-144 ( till onsdag 18/2)
Det finns ett frågeformulär på Migrationsverkets hemsida som ska fyllas i när man söker uppehållstillstånd för sin make eller maka. Det är många frågor som ska besvaras och det är lätt att förstå att det var jobbigt för Amár att fylla i sina papper, speciellt eftersom han behövde ljuga. Formuläret avslutas med en försäkran som ska skrivas under: "Jag försäkrar på heder och samvete att uppgifterna som jag lämnat är sanna och att jag inte har utelämnat något som kan vara av betydelse vid prövningen av ärendet. OBS! Utan underskrift är detta formulär ogiltigt."
Jag vill att du funderar över följande frågeställning till nästa lästillfälle:
Vad skulle hända om Amár sa till pappan: "Jag vill inte skriva under blanketter på heder och samvete när det som står inte är sant. Om Migrationsverket förstår att jag inte vill gifta mig kommer Amina aldrig att få uppehållstillstånd."
Läsning 8 sid 114-126 (till onsdag 11/2)
Amár och Amina har nu gift sig. Amina är glad medan Amár skäms för att berätta för sina kompisar att han blivit bortgift och han börjar förlora sina kompisar. Din uppgift under den här läsningen är att hitta argument för och emot att Amárs och Aminas giftermål. Dina argument kommer du sedan att få diskutera tillsammans med dina kamrater i klassen under lektionen.
Amár och Aminas giftermål
Argument för... ___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
Argument mot... ___________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
____________________________________________
Läsning 7 sid 96-113 (till måndag 9/2)
Amár och Amina blir gifta och han avger löften och att ta hand om Amina till Aminas pappa på arabiska som han inte förstår. genom att upprepa imanens ord. Han lämnar bröllopet och ingen reagerar på att hans stol står tom.
Din uppgift under måndagslektionen är att tänka dig att du är Amár på bröllopskvällen. Skriv ett brev till Amina och förklara varför du lämnade bröllopet.
Läsning 6 sid 79-95 (till onsdag 4/2)
Dagen efter bråket mellan Amár och pappan får pappan hjärtproblem och åker på sjukhuset. En ny situation uppstår i huset då oron sprider sig för pappans hälsa. Amárs känslor för pappan beskrivs. Amár får skulden för papans för pappans ohälsa. Impulsivt tar han medsig Amina in i ett rum för att ställa henne mot väggen, en handling som resulterar i att han kapitulerar: de ska gifta sig.
- Hur reagerar Amár när pappan blir sjuk?
- Hur tänker Amina om bröllopet?
- Om hon hade växt upp i Sverige, hur tror du hon hade tänkt då?
- Amár upplever att kroppen reagerar på olika sätt på grund av allt som händer runt honom. Vilka fysiska reaktioner kan du hitta och vilken känsla beskriver reaktionen bäst? Exempel: “Det kokade i min kropp när jag hörde vad de sa om min mamma” - ilska sid 66
Läsning 5 sid 65-78 (till måndag 2/2)
Jag trodde inte att världen kunde vara så mörk. Min släkt låtsades vara mina vänner men har tagit min frihet ifrån mig. Hade de sagt vad de hade planerat hade jag varit förberedd, men nu var jag förd bakom ljuset. sid 66
- Vet Samir om att hans familj vill att Amár ska gifta sig med Amina?
- Om Samir känner till planerna på giftermål, vem/vilka kommer han då att ge sitt stöd, tror du? Familjen som vill att de ska gifta sig eller Amár som inte vill?
- Vad är viktigt för pappan?
- Vad är viktigt för Amár?
- Vilka ord kan användas för att beskriva hur Amár känner sig?
Läsning 4 sid 52-64 (till onsdag 28/1)
I det här kapitlet
söker pappan upp Amár och börjar prata om att sonen ska växa upp, bli en man
och gifta sig. Amár märker att allt är annorlunda nu bland släktingarna, han
känner inte igen pappans tankegångar. Isoleringen och utfrysningen av Amár tar
fart.
Vad kan Amár göra när
han förstår att de vill att han ska gifta sig och att de tänker frysa ut honom
från gemenskapen om han vägrar?
Läsning 3 sid 38-51 (till måndag 26/1)
Under tiden du läser det här kapitlet vill jag att du väljer ut en eller flera meningar som får dig att reagera på ett eller annat sätt. Använd citattecken och och sidhänvisning. Väl tillbaka i skolan på måndag ska du skriftligt berätta om ditt/dina citat och varför du valde det/dem.
Exempel på en stark mening:
"Din drömmare, vakna upp. Ditt liv spolas ner i toaletten. Folk som har ingenting ha mer än du!" s 17
Jag valde det här citatet för att jag tror att många föräldrar känner så här när de ser sina tonårsbarn. Kanske har föräldrarna glömt bort att det finns många saker som är viktiga för en tonåring, saker som inte alls känns viktiga för föräldrarna. Den här pappan pratar så nedlåtande till sin son och jag undrar vad syftet är med att säga att han har mindre än ingenting. Vilket resultat vill pappan ha? Skuldkänslor? Lydnad? Jag tycker att pappan är dålig på att se sin son och att uppmuntra honom att växa upp och bli en vuxen man, med allt vad det innebär. Sonen har ju faktiskt klarat av att arbeta ett helt år i USA och han ligger ju inte bara i sängen och drömmer, han sportar ju också.
Under lektionen kommer ni att få reflektera över följande frågor:
I berättelsen återkommer Amár flera gånger till skillnaderna mellan Sverige och Irak.
- Ge några exempel på skillnaderna som Amár nämner
- Jämför ungdomarnas livsstil i Sverige respektive Irak. Vad är positivt/ negativt med detta? För varje positiv sak du skriver måste du även skriva en negativ. Tex Amár berättar om att om han hade varit hemma i Sverige hade han varit ute och festat med kompisarna. Detta är positivt då han skapar sig ett socialt umgänge med jämnåriga, å andra sidan kan det leda till att man inte umgås med sin familj och avskärmar sig från sina närmaste familjemedlemmar.
Läsning 1 sid 8-14 (till måndag 19/1)
All stryk jag och syrran fick gjorde oss bara starkare. Vi visste redan från barnsben att det inte var normalt att få stryk hemma, så vi snackade aldrig om det med våra kompisar. Det var bara något hon och jag delade. sid 8
Under lektionen kommer ni att få reflektera över följande frågor:
- Amár trodde att det skulle vara lätt att arbeta som lägerledare, vad fick honom att tro det?
- Under tiden i USA förändrades Amár, på vilket sätt?
- Hur fungerade det i Amárs familj när han växte upp?
- Hur skulle du beskriva Amárs känslor för sin pappa?
- Hur vill du vara som förälder den dag du får egna barn?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar