Pedagogisk Planering Årskurs 7

SAGOR OCH BERÄTTELSER år 7
Ämne: Svenska och Engelska
Syftet med det här arbetsområdet är att träna på att formulera sig och kommunicera i skrift samt att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Tidsperiod: 8 veckor (vecka 38-46)

Det innebär att vi kommer att studera (centralt innehåll)

  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

        Så här ska vi nå målen

  • Vi ser filmen Lorax
  • Vi diskuterar i grupper - både på svenska och engelska - olika diskussionsfrågor som är kopplade till filmen
  • Vi skriver reflektioner i grupp och enskilt kopplade till filmen Lorax
  • Vi pratar om sagans uppbyggnad och typiska drag för sagan
  • Vi läser sagor, ser film baserad på en saga och diskuterar/analyserar dessa samt skriver en saga
Följande förmågor tittar jag på under detta arbetsområde (syftet)
  • Analysförmåga: genom att analysera och diskutera filmen Lorax och olika sagor kommer vi att träna denna förmåga
  • Kommunikativ förmåga: tränar vi genom att muntligt diskutera filmen Lorax, både på svenska och engelska
  • Begreppsförståelse: tränar vi genom att ni arbetar med olika begrepp som har med ekologi att göra och använder dem i era analyser och texter
  • Metakognitiv förmåga: tränar vi genom att reflektera och tolka filmen Lorax i grupper och enskilt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar