VT 2016
Muntliga samtal och diskussioner
Litteraturhistoria - Romantiken och Realismen
Reflekterande läsning - Alex Dogboy
Ht 2015
Muntliga samtal och diskussioner
Litteraturhistoria - Romantiken och Realismen
Reflekterande läsning - Alex Dogboy
Ht 2015
SAGOR OCH BERÄTTELSER år 7
Ämne: Svenska och Engelska
Syftet med det här arbetsområdet är att träna på att formulera sig och kommunicera i skrift samt att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Tidsperiod: 8 veckor (vecka 38-46)
Det innebär att vi kommer att studera (centralt innehåll)
- Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
- Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Så här ska vi nå målen
- Vi ser filmen Lorax
- Vi diskuterar i grupper - både på svenska och engelska - olika diskussionsfrågor som är kopplade till filmen
- Vi skriver reflektioner i grupp och enskilt kopplade till filmen Lorax
- Vi pratar om sagans uppbyggnad och typiska drag för sagan
- Vi läser sagor, ser film baserad på en saga och diskuterar/analyserar dessa samt skriver en saga
Följande förmågor tittar jag på under detta arbetsområde (syftet)
- Analysförmåga: genom att analysera och diskutera filmen Lorax och olika sagor kommer vi att träna denna förmåga
- Kommunikativ förmåga: tränar vi genom att muntligt diskutera filmen Lorax, både på svenska och engelska
- Begreppsförståelse: tränar vi genom att ni arbetar med olika begrepp som har med ekologi att göra och använder dem i era analyser och texter
- Metakognitiv förmåga: tränar vi genom att reflektera och tolka filmen Lorax i grupper och enskilt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar