Slutuppgifter år 7

LÄSÅRET 2015/2016
Podcasts


Romantiken och realismen
Genom att läsa äldre litteratur och studera vår litteraturs historia kan vi se hur människor och samhälle har förändrats genom tiderna. Texterna är vår största länk till vår historia. Genom texterna kan vi se människorna framför oss och föreställa oss hur de hade det under de olika epokerna. Vi lär oss också hur samhället har försändrats och hur utveckling och kunskap kan förändra vårt sätt att tänka och fundera.

   Typiska kännetecken för en litterär epok är att tidens tankar och idéer samlas inom en gemensam ram. Man skriver på olika tidstypiska sätt och tankegångarna återkommer hos flera olika författare.

Uppgiftsbeskrivning
Din uppgift är att skriva en faktatext om dessa epoker (romantiken och realismen). I din text ska det även finnas en diskussion om de källor du valt att använda. Denna diskussion lägger du sist i ditt arbete som en bilaga till din faktatext.

Kort sammanfattningen romantiken - realismen
Brev till framtiden

Du ska nu tänka dig tillbaka till tiden då de första människorna levde. Du är en 13-årig flicka eller pojke som bestämmer dig för att skriva ett brev till framtiden för att berätta hur ni lever. Din familj är antingen jägare, samlare eller fiskare och du berättar utifrån dig och din familj hur ni lever och får mat.

Din text ska vara färdig senast fredag vecka 9



Saga
Din andra slutuppgift inom arbetsområdet sagor och berättelser är att skriva en egen saga. Innehållet är valfritt så länge du håller dig till sagans form. Skriv gärna sagan i preteritum, dvs dåtid och gärna som om det är någon utifrån som berättar sagan - dvs en allvetande person som vet allt om alla karaktärernas tankar och känslor.
Eftersom vi inte har dator när vi börjar skriver ska ni:

  1. Skriva en kladd för hand
  2. Renskriva i google doc och dela med Ulrika





Faktatext sagor
Det har nu blivit dags att påbörja arbetet med slutuppgift 1 i sagor och berättelser. Med utgångspunkt från filmen "Snow White and the Huntsman" ska du skriva en faktatext där du visar att du förstått sagans historia och form. Du ska även träna på att ge respons samt att bearbeta din egen text efter respons från en kamrat. Klicka på länken så hittar du uppgiften.


Filmanalys Lorax
Nu har ni diskuterat i grupper om filmen Lorax och det är dags för dig att använda dig av era anteckningar och skriva en egen analys av filmen. Din analys ska skrivas i Google dokument och delas med Ulrika ulrikaselever@gmail.com, Nina nina.lindh76@gmail.com och Yvonne beizon.yn@gmail.com .

Om ni klickar på länken så hittar ni uppgiften.

Slutuppgift Lorax

LÄSÅRET 2014/2015
Vecka 17
I den här uppgiften ska du använda dig av de faktakunskaper som du har fått genom ditt arbete med antikens Grekland. Använd dig av häftet, dina anteckningar och din redovisning som underlag för den fakta som du behöver för att kunna skriva en berättelse om ämnet.
Din berättelse ska ha en tydlig koppling till antikens Grekland, du ska ha ett korrekt skriftspråk, använda dig av styckeindelningar och de vanligaste skrivreglerna såsom punkt, stor bokstav, konjunktioner (bindesord) samt adjektiv.

Din berättelse ska skrivas i Google Dokument och delas med Monika och Ulrika. Döp ditt arbete till Tidsresan + ditt namn. Om du klickar på länken så hittar du uppgiften.
Det antika Grekland - slutuppgift

Vecka 14
Under några veckor har vi läst sagan om Snövit och de sju dvärgarna, vi har sett en Disneytolkning av sagan och vi har sett en filmatiserad version av sagan. Vi har pratat om vad som är typiskt för sagor - vad det egentligen är för något som gör att en saga får kallas för saga. Vi har jämfört och diskuterat likheter och skillnader.
Vi har även läst sagan om Askungen, sett en Disneytolkning samt en filmatiserad tolkning och det har nu blivit dags för dig att visa vad du har lärt dig om sagor.

Klicka på länken så kommer ni till exempeltexten och till uppgiften.
Jämförande exempeltext - Snövit och de sju dvärgarna
Avslutande uppgift - sagor

Vecka 5
Avslutande reflektionsuppgift på boken Om det blev krig i Norden
Klicka på länken så kommer ni till uppgiften
Avslutande reflektionsuppgift

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar