Årskurs 7

LÄSÅRET 2015/2016
Vecka 42 och vecka 43
Veckans förmåga
Analysförmåga= Att kunna beskriva orsaker och konsekvenser, föreslå lösningar. Kunna förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra likheter och skillnader, liksom för- och nackdelar.


Vecka 41
Veckans förmåga
Procedurförmåga= som innebär att ha förmågan att söka, samla, strukturera samt kritiskt granska information. Kunna skilja på fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet. Veta hur olika metoder och färdigheter ska användas.
Vi läser våra böcker under måndagslektionen. Under onsdag och torsdag arbetar vi med sagor. Detta tema är ett fortsatt samarbete med biologin och ekologiavsnittet.


























LÄSÅRET 2014/2015
Vecka 19
Veckas förmåga
Kommunikativ förmåga= att kunna samtala, diskutera, motivera och presentera. Kunna uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument, redogöra, formulera, resonera och redovisa.
Den här veckan kommer ni äntligen att få redovisa ert arbete om Antikens Grekland. Vi påbörjar även vårt arbete med Allas lika värde där vi kommer att diskutera etik och moral - hur ska vi bete oss mot varandra och vad är OK att säga till andra och inte? Även detta arbete är ett samarbete med SO och vi kommer under våra svenskalektioner framförallt arbeta med att läsa olika texter som har med hur vi behandlar andra att göra.

Vecka 17
Veckans förmåga
Analysförmåga= Att kunna beskriva orsaker och konsekvenser, föreslå lösningar. Kunna förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra likheter och skillnader, liksom för- och nackdelar.
Den här veckan avslutar vi den jämförande analysen av sagan om Askungen. Vi kommer även att avsluta arbetet om det antika Grekland med redovisning under torsdagen samt en avslutande skrivuppgift. Den avslutande skrivuppgiften hittar ni under fliken slutuppgifter år 7.
Vecka 16
Veckans förmåga blir samma förmåga som vecka 14 eftersom vi inte hann färdigt med den jämförande analysen innan påsklovet. 
Begreppslig förmåga= förmågan att kunna förstå innebörden av begreppen och kunna relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika och nya sammanhang.
Vi kommer att fokusera på att skriva färdigt den jämförande texten om Askungen den här veckan.

Vecka 14
Veckans förmåga
Begreppslig förmåga= förmågan att kunna förstå innebörden av begreppen och kunna relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika och nya sammanhang.
Vi har nu läst originalversionen av Askungen, sett Disneyversionen samt sett en filmatiserad version av sagan. Under den här veckan kommer ni att få arbeta med er jämförande analys av Askungen.

Vecka 13
Veckans förmåga
Analysförmåga= Att kunna beskriva orsaker och konsekvenser, föreslå lösningar. Kunna förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra likheter och skillnader, liksom för- och nackdelar.
Torsdag: Idag fortsätter vi arbetet med Grekland. Den här veckan måste komma igång med både er PPP och ert faktablad. Kom ihåg att titta på planeringen så att ni har koll på att ligger rätt i tid i er egen planering. Ni hittar uppgiften under vecka 12.
Fredag: kommer vi att titta på en filmatiserad version av Askungen.

Vecka 12
Veckans förmåga
Procedurförmåga= som innebär att ha förmågan att söka, samla, strukturera samt kritiskt granska information. Kunna skilja på fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet. Veta hur olika metoder och färdigheter ska användas.
Torsdag: Vi kommer att arbeta med Grekland nu och då under den här lektionen. Ni arbetar med er arbetsuppgift i par - söker fakta om ert ämne, både i häftet och med hjälp av Internet. klicka på länken så hittar ni arbetsuppgiften:
Grekland nu och då
Fredag: Vi fortsätter att skriva vår text och ser Disneyversionen av filmen Askungen.

Vecka 11
Kommunikativ förmåga= att kunna samtala, diskutera, motivera och presentera. Kunna uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument, redogöra, formulera, resonera och redovisa.
Torsdag: Friluftsdag :)
Fredag:  Vi skriver en gemensam jämförande text om Snövit och de sju dvärgarna. Vi använder oss av våra anteckningar som vi gjort tillsammans

Vecka 9
Veckans förmåga
Analysförmåga= att kunna beskriva orsaker och konsekvenser, förelå lösningar. Kunna förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra likheter och skillnader, liksom för - och nackdelar.

Tisdag
Vi har nu sett färdigt Snowwhite and the Huntsman och pratat om vad det är som gör att en berättelse kan få kallas saga. vi har börjat jämföra de olika versionerna och kommer att fortsätta med det under tisdagslektionen. Vi kommer även att börja skriva en jämförande uppsats om Snövit och de sju dvärgarna.
Fredag
Under fredagslektionen kommer vi att skriva vår jämförelse och ni kommer även att få tid att avsluta ert Lag-och rätt arbete, Om det blev krig i Norden samt Goodnight Mr.Tom.

Bokcirkel genomför vi under fredagens lektion. Berätta om följande:
  1. Titel på boken och författare
  2. Kort sammanfattning av bokens handling - berätta inte slutet. Tänk på att du ska ge dia kompisar ett intressant boktips inför sport-och påsklov.
  3. Läs gärna ett utdrag ur boken.
  4. Språket - är det ett lätt eller svårt språk?
  5. Ge ett omdöme om boken - varför rekommenderar du den till dina kompisar?


Vecka 5
Den här veckan har vi temavecka på skolan och temat kallar vi  för "Allas lika värde". I klassen läser vi boken "Om det skulle bli krig i Norden" och reflekterar utifrån den - både skriftligt och muntligt. Vi samarbetar tillsammans med Monica i SO.

Vecka 4 tisdag 20/1
Idag fortsatte vi att arbeta med Jorden runt på 80 dagar. Vi började även att titta på sagan "Snövit och de sju dvärgarna". 




Vecka 3 och 4
Vi har börjat terminen med att avsluta boken och klassikern "Jorden runt på 80 dagar". När du har läst ut boken ska du svara på några reflektionsfrågor och dessa ska skrivas i en flytande text i din reflektionsbok.

Torsdag 23/10
Snart dags för redovisning av ert parti och ni fick ägna lektionen åt att finslipa era redovisningar och era planscher. Om/När ni var färdiga fick ni göra färdigt insändaren och sedan läsa en faktatext om Halloween. Vi avslutade lektionen med att läsa ur boken Gilla Hata Horan.

Tisdag 21/10
Idag fick ni arbeta med insändarna och skriva färdigt dem på datorn. De som var färdiga med insändaren fick arbeta med sitt politiska parti och förbereda sig för redovisningen på torsdag.

Tisdag 30/9
Idag analyserade vi insändaren Var rädd om miljön - vi har bara en. Vi tittade på rubriken, åsikten, argumenten, motargumenten och om avslutningen var tydlig och innehöll en lösning på problemet. När vi diskuterat detta läste vi ur boken Gilla, Hata, Horan och reflekterade. Dagens reflektionsfråga löd som följer:

"Snälla, lägg inte ut bilderna (...) Det där var ju bara för att hon ville att jag skulle gulla med henne och säga att hon var hur snygg och fin som helst". sid 73-74
Om någon säger nej, hur ska vi tolka det? Vem är det som bestämmer vad det betyder?

Tisdag 16/9
Idag påbörjade vi vårt nya arbetsområde. I svenskan kommer vi att fokusera på muntlig och skriftlig argumentation. Varför är det bra att kunna argumentera och när är det bra att argumentera och framförallt hur kan man argumentera för något som man tror på - eller inte tror på :)? Vi diskuterade detta och sedan läste vi även från boken Gilla, Hata Horan. Dagens reflektionsfråga löd så här:

"Som inte sålde sin vänskap på Facebook mot foton på hennes bröst. Det är taskigt att göra så. Men han vet ju att han kan. För att han är han." sid 45
Är det rätt av honom att kräva bilder av tjejerna för att de ska få bli hans vän? Varför/Varför inte?
Hur tror du att Gloria tänkte när hon skickade bilder på sig själv?

Torsdag 11/9
Idag har vi haft ett trevligt och spännande besök från räddningstjänsten i Fränsta som berättade om sitt arbete och framförallt om skogsbränder.
Vi hade även muntlig redovisning om olika naturkatastrofer, ni gjorde alla ett bra arbete och vi anser nu detta arbetsområde som avslutat.

Tisdag 9/9
Idag fick ni tid till att avsluta ert enskilda arbete och börja träna inför den muntliga redovisningen på torsdag. VI läste några sidor ur boken och ni fick reflektera över följande fråga:
"De befinner sig i mitten. På popularitetsskalan. (...) Vem som har bestämt att det ska vara så vet jag inte. Det bara är." sid 43
Vem bestämmer vad/vem som är populär? Kan någon enskild person bestämma det? Varför/varför inte?

Torsdag 4/9
Idag fortsatte vi det enskilda arbetet med katastrofen som ni valt.


Tisdag 2/9
Idag tittade vi på några faktafilmer om Tsunamin, slukhål och översvämningar från Australien. Vi fortsatte även att läsa från boken Gilla, Hata Horan.

Här är filmen om slukhål...

... och här är filmen om översvämningarna 2011 i Australien

Torsdag 28/9
Idag har vi fortsatt repeterat Studieteknik. Idag har vi fokuserat på hur man kan anteckna för att komma ihåg olika saker som man ska lära sig och berätta om. Tipsen vi fick i filmen var:

  • Anteckna för dig själv så att du förstår
  • Använd dig av pilar, färger, symboler osv
  • Förkorta långa ord
  • Var noga med att skriva upp namn och siffror, om man inte kommer ihåg vad de står för kan man kolla upp närmare sedan

Vi fortsatte även att läsa boken Gilla Hata Horan. 

Här kan du se avsnittet som vi tittade på:
Anteckningsteknik

Tisdag den 26/9

Idag har vi repeterat lite Studieteknik. Vi har tittat på ett avsnitt av Plugga Bättre och pratat om hur man kan använda sig av en mindmap när man ska redovisa.

Vi avslutade lektionen med att börja läsa boken Gilla, Hata Horan av Johanna Nilsson som handlar om nätmobbning och hur snabbt olika rykten kan startas och spridas.

Här kan du se avsnittet:
Mindmap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar