Årskurs 9

LÄSÅRET 2015/2016

Vecka 39
Argumenterande texter år 9 

Om ni klickar på länken hittar ni texter och uppgifter att arbeta med innan det är dags att skriva en egen argumenterande text.

Argumenterande texter











LÄSÅRET 2014/2015

Vecka 21
Veckans förmåga
Procedurförmåga: Förmågan att söka, samla, strukturera samt kritiskt granska information. Kunna skilja på fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet. Veta hur olika metoder och färdigheter ska användas.
Vi fortsätter arbeta med litteraturhistoria. När ni är färdiga går vi vidare med språkhistoria.

Vecka 19
Metakognitiv förmåga: Förmågan att kunna tolka, värdera, ha omdömen om och reflektera kring. Lösa problem med anpassning till situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva.
Den här veckan börjar vi arbeta med litteraturhistoria och språkhistoria. Vi kommer att läsa texter och arbeta med instuderingsfrågor.

Vecka 17
Veckans förmåga
Procedurförmåga: Förmågan att söka, samla, strukturera samt kritiskt granska information. Kunna skilja på fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet. Veta hur olika metoder och färdigheter ska användas.
Vi fortsätter med de argumenterande texterna. Arbetet med dessa texter ska avslutas den här veckan och lämnas in senast fredag den 24 april.

Vecka 16
Veckans förmåga
Analysförmåga: Att kunna beskriva orsaker och konsekvenser, föreslå lösningar. Kunna förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra likheter och skillnader, liksom för- och nackdelar.
Vi hann inte färdigt med de argumenterande texterna innan påsklovet och kommer därför att fortsätta arbeta med dessa den här veckan. Ni har även en hemuppgift (slutuppgiften) om boken Stjärnlösa nätter. Den ska ni lämna in senast på fredag den här veckan. Ni hittar även uppgiften under fliken Slutuppgifter år 9.

Vecka 14
Veckans förmåga
Metakognitiv förmåga: Förmågan att kunna tolka, värdera, ha omdömen om och reflektera kring. Lösa problem med anpassning till situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva.
Under måndagens lektion ser vi färdigt på föreläsningen med Arkan Asaad vilken ni sedan ska använda er av i er avslutande reflektion av boken Stjärnlösa nätter. Sedan fortsätter ni att arbeta med era argumenterande texter.
Onsdagslektionen ägnar vi också att skriva färdigt de argumenterande texterna.

Vecka 13
Veckans förmåga
Kommunikativ förmåga: Förmågan att samtala, diskutera, motivera och presentera. Kunna uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument, redogöra, formulera, resonera och redovisa.
Vi fortsätter att arbeta med de argumenterande texterna. Vi kommer även att avsluta arbetet med boken Stjärnlösa nätter genom att se en föreläsning av författaren samt skriva en avslutande reflektion om boken.

Vecka 12
Veckans förmåga
Procedurförmåga: Förmågan att söka, samla, strukturera samt kritiskt granska information. Kunna skilja på fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet. Veta hur olika metoder och färdigheter ska användas.
Den här veckan fortsätter vi att arbeta enskilt med de argumenterande texterna. Under onsdagslektionen kommer vi att kort repetera olika texttyper så att ni känner er säkra när det är dags för uppsatsskrivningen på torsdag.

Nationella prov: Tisdag 8,00-11,15 Läsförståelse
                              Torsdag 8,00-11,25 Uppsats
Vecka 11
Veckans förmåga
Analysförmåga: Att kunna beskriva orsaker och konsekvenser, föreslå lösningar. Kunna förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra likheter och skillnader, liksom för- och nackdelar.

Måndagslektionen kommer att innehålla:

  • Reflektion över läsningen som ni gjort under lovet
  • Övningssamtal i grupperna om era texter
  • Läsning/Lyssning av den kommande läsläxan
Onsdagslektionen:
  • Reflektion över dagens läsläxa
  • Vi tittar på en text med läsförståelsefrågor till för att ni ska förstå upplägget av nationella proven.
  • Arbete med era argumenterande texter
  • Läsning/Lyssning av den kommande läsläxan

Vecka 9
Veckans förmåga
Kommunikativ förmåga: Förmåga att samtala, diskutera, motivera och presentera. Kunna uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument, redogöra, formulera, resonera och redovisa.

Eftersom ni fick tid att titta på era tröjor den sista stunden under måndagslektionen så blev det inga samtal i grupperna. Vi kommer därför att arbeta med det under onsdagslektionen istället.
Vi har nu tagit en liten paus från vårt arbete med de argumenterande texterna för att träna på att vara samtalsledare och delta i ett samtal. Under måndagslektionen kommer vi att:
  • reflektera över de sidor ni läst i Stjärnlösa nätter
  • sitta i era samtalsgrupper och träna på att vara samtalsledare
  • lyssna på de första sidorna på er kommande läsläxa


Vecka  4  Debattartikel
Under onsdagslektionen kommer vi att repetera krönikans och debattartikelns form. Ni kommer även att få välja ert etiska dilemma samt reflektera på det ni läst tills idag och lyssna på några sidor i boken.

Under måndagslektionen pratade vi om att en debattartikel är en typ av argumenterande text. Det som är viktigt att komma ihåg när man skriver en sådan är:

  • Var tydlig med din åsikt eftersom du vill övertyga andra om din åsikt
  • Stöd dina argument med fakta
  • Var detaljerad
Debattartikelns olika delar:
  1. Rubrik - ska locka till läsning och visa vad artikeln ska handla om
  2. Ingress - sammanfattar artikeln (måste dock skrivas sist eftersom det är en sammanfattning)
  3. Inledning - här ger du en bakgrund till din åsikt. Ge gärna exempel
  4. Brödtext- här skriver du dina argument och motiverar dina åsikter. Använd dig av fakta
  5. Motargument - visa att du förstår att det kan finnas de som tycker annorlunda än dig, men bemöt dessa motargument och vänd tillbaka till din fördel igen
  6. Avslutning - här sammanfattar du dina viktigaste tankar och åsikter i artikeln.

Vecka 3 Krönika
Den här veckan börjar vi arbeta med muntlig och skriftlig argumentation. Vi började måndagens lektion med att se färdigt filmen "Boktjuven" innan vi gick igenom tillsammans vad syftet  med en krönika är och hur man skriver en sådan. Sedan läste ni en krönika och började arbeta med att analysera den. Arbetet med detta fortsätter idag, onsdag.

Måndag 1/12
Idag arbetade vi med slutuppgiften till Boktjuven - den som ni fick av Marie N förra veckan. Den ska vara färdig fredag den här veckan och ni kommer att få arbeta med den även under onsdagens lektion. OM ni då inte hinner  färdigt måste ni ta hem den och skriva färdigt.

Måndag 10/11
Lektionen började med ett besök av Syven Marie som informerade om ett besök på Boberg den 2/12. Sedan gjorde vi den skriftliga reflektionen som ni hade i läxa och därefter fortsatte ni att skriva på era noveller. Nästa lektion - den 12/11- kommer ni att ha Micke som vikarie. Då fortsätter ni att arbeta med era noveller - om ni behöver mer tid måste ni ta hem och göra färdigt - på måndag nästa vecka - den 17/11 - ska ni ge varandra respons för att sedan renskriva och göra den helt färdig. Tänk på att använda LPP:n och kunskapskraven som stöd så ni ser att ni har allt med. Ny läsläxa till måndagen den 17/11 sid 263-278.

Onsdag 22/10
Idag arbetade ni med att skriva novellerna på dator. Då alla var väldigt fokuserade och arbetsamma så skjuter vi på inlämningen till fredag efter er praktik så att ni känner att ni hinner göra ett bra arbete för att visa era förmågor på bästa sätt och för att ni ska hinna ge varandra respons och bearbeta era noveller så att ni blir riktigt nöjda :). Ni fick läsläxa i Boktjuven sid 215-219 och även en reflektionsfråga att fundera över när ni läser: Välj fem föremål som du tycker symboliserar bokens handling. Förklara hur föremålen hör ihop med handlingen. 


Onsdag 15/10
Vi började lektionen med att läsa novellen En sista sång, en sista gång som är skriven av en 15 år gammal tjej. Sedan gick vi igenom instruktionen för den sista arbetsuppgiften där ni ska skriva novell. Ni hittar uppgiften under fliken slutuppgifter år 9. Vi läste även ur Boktjuven sid 184-186.
Ny läsläxa tills på måndag är sidan 189-201.

Måndag 13/10
Idag tittar ni på novellfilmen Att döda ett barn som vi även såg i våras. Den här gången vill jag att ni funderar över inledningen, berättarperspektiv, plantering - skörd, handlingen, slutet. Ni läste vidare i Boktjuven och fick en ny läxa.
Att döda ett barn


Måndag 6/10
Idag arbetade vi med gestaltning och slut i berättelser. Vi gjorde färdigt övningarna i häftet som handlar om novellens uppbyggnad och läste sidan 130-134 i Boktjuven. Ny läsläxa tills på onsdag är sidan 135-141 (1 kapitel)

Onsdag 1/10
Idag fortsatte vi arbetet med uppgiften Medvetna val för en hållbar utveckling som vi påbörjade under måndagslektionen. De som var färdiga med uppgiften fick fortsätta att läsa i Boktjuven. Sidorna som ni ska läsa tills på måndag är sid 120-129. (2 kapitel)

Måndag 29/9
Den här veckan är det temavecka om hållbar utveckling, därför gjorde vi ett lite avbrott i vårt novellarbete och arbetade om miljö och sopsortering istället. Uppgiften var att reflektera och söka fakta om hur man sopsorterar och även fundera över de faktakällor ni valt att använda.

Onsdag 24/9
Idag pratade vi om plantering och skörd i berättelser och att det handlar om att man sår ett frö i början som under historiens gång utvecklas och till slut skördas. Vi pratade även om olika berättarperspektiv - Allvetande berättare som vet det mesta om alla karaktärer och där man berättar om karaktärerna i tredje person, jagform (1:a person) där man berättar endast utifrån en synvinkel. Vi pratade också om att man kan gestalta hur olika personer reagerar tex istället för att skriva hon blev arg kan man skriva hon stampade i golvet, vrålade rakt ut och smällde igen dörren när hon stormade ut.
Vi läste sidan 103-108 och dagens reflektionsuppgift innebar att ni skulle skriva om vad kapitlet ni hade i läxa handlade om. Ny läsläxa tills på måndag är sidan 109-119 (2 kapitel).

Måndag 22/9
Idag fortsatte vi arbetet med noveller. Ni arbetade med novellens inledning. Vi läste högt ur Boktjuven sid 93-95 och dagens reflektionsfråga var: Nu har vi kommit en bit in i handlingen - hur är din upplevelse av boken? Hur tycke du att det fungerar med högläsningen och läxorna? Motivera ditt svar. Ny läsläxa till onsdag är sid 96-102.

Onsdag 17/9
Idag påbörjade vi arbetet med noveller. Ni fick läsa novellen Kartongmannen och söka reda på olika ords betydelser och börja fundera lite över karaktärerna. Vi kommer att fortsätta detta arbete på måndag. Vi läste sidan 76-80 högt ur Boktjuven. Dagens reflektionsfråga var:
Sammanfatta bokens handling hittills - vad har hänt, vilka karaktärer och miljöer har vi stött på?
Ny läsläxa fick ni till på måndag (den 22/9) - ni ska läsa sid 81-89, det är ett kapitel.

Måndag 15/9
Idag fick ni tid till att avsluta uppgifterna till filmen På västfronten intet nytt. Om ni inte blev färdiga idag så måste ni göra klart det hemma. Vi läste även sidan 62-67 och skrev en kort reflektion där ni skulle beskriva huvudpersonen Liesel med fem ord och kort beskriva en vuxen huvudperson i berättelsen. Ni fick även en läsläxa till på onsdag - ni ska läsa sidan 68-75.

Onsdag 10/9
Idag fortsatte arbetet med frågorna till filmen. Vi hann inte med att läsa något i boken. Men däremot har ni en ny läsläxa tills på måndag. Ni ska läsa sidan 52-61 den här gången.

Måndag 8/9
Idag påbörjade vi arbetet med uppgifterna till filmen. Ni får gärna diskutera och svara på uppgifterna tillsammans med en kompis. Ni får även välja om ni vill skriva på dator eller förhand.
Jag läste högt sidan 36-41 ur Boktjuven och ni fick sammanfatta det jag läst med fem meningar. Ni fick i läxa att läsa sidan 42-51 tills på onsdag.

Onsdag 3/9
Vi fortsatte även idag att titta på filmen På västfronten intet nytt. filmen tog slut idag och nästa lektion kommer vi att börja arbeta med att besvara uppgifterna. Eftersom ni ännu inte har någon inloggning till era datorkonton så måste ni skriva dessa recensioner/analyser för hand. Ni får självklart diskutera och samtala med varandra under tiden som arbetar med uppgifterna - däremot ska var och en lämna in en enskild uppgift.

Måndag 1/9
Idag fortsatte vi att titta på filmen På västfronten intet nytt, Kom ihåg att vara medveten om frågorna som ni sedan ska skriva om när vi sett färdigt filmen.

Onsdagens lektion (27/8)
Idag började vi titta på filmen På västfronten intet nytt, ett samarbete med Torbjörn i historia. Ni fick frågor som ni ska vara extra uppmärksamma på under tiden vi tittar på filmen. Ni ska sedan skriva en individuell filmrecension utifrån frågorna som ni fått som kommer att bedömas i både svenska och historia. Frågorna 1-3 bedöms i svenska och när det gäller historia bedöms reflektionerna på alla frågor.



Måndagens lektion (25/8)

Under dagens lektion kommer vi att gå igenom LPP:n för det första arbetsområdet för läsåret. Vi kommer även att prata om hur vi ska arbeta under läsåret och vi kommer att börja läsa boken Boktjuven av Marcus Zusak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar