Slutuppgifter år 9


Slutuppgift Litteraturhistoria - Språkhistoria
Du kommer att få arbeta med detta under fyra lektioner. Om du blir färdig tidigare tar du med dig annat arbete att arbeta med eller en bok som du kan läsa under tiden som de andra arbetar med detta. Till din hjälp har du dina texthäften och svaren på de frågor som du hunnit gjort. Du kan även diskutera med dina kompisar för att komma fram till svaret.
Om du klickar på den blå länken så kommer du till frågeformuläret. Dela ditt dokument med ulrikaselever@gmail.com Börja skriv dina svar raden under frågan. Ditt svar kommer att skrivas i rött samt i kursiv stil för att jag lätt ska kunna ta del av dina svar.

I den här uppgiften kommer jag att bedöma följande förmågor:
  • Analysförmåga: hur du kan diskutera texter och tolka budskap i olika texter
  • Metakognitiv förmåga: hur du kan resonera och diskutera om språkets utveckling och hur du tror det kommer att se ut i framtiden
  • Begreppslig förmåga: hur du kan använda olika begrepp som tex ordet epok i dina texter
  • Kommunikativ förmåga: hur du kan samtala och framföra egna åsikter - både i tal och skrift
  • Procedurförmåga: hur du kan anpassa dina texter och ditt språk efter texttyper, språkliga normer och strukturer
Slutuppgift Litteraturhistoria - Språkhistoria

Stjärnlösa nätter
Vi har nu avslutat läsningen av Arkan Asaads bok Stjärnlösa nätter. Du har gjort flera fantastiska reflektioner under tiden vi har läst boken och nu har det blivit dags för den avslutande uppgiften.


Jag vill att du reflekterar över följande frågeställningar och skriver dina tankar i en flytande text med tydliga styckeindelningar. När du skriver den här texten vill jag att du är noga med meningsbyggnad, skillnad på tal-och skriftspråk, tempus samt att du använder dig av stor bokstav och punkt.


Arbetet är en hemuppgift som ska lämnas in senast fredagen den 17 april. Lämna gärna in den via mejl: ulrikaselever@gmail.com


Börja med att beskriva din läsupplevelse.
  • Gör en kort sammanfattning av boken och dess innehåll.
  • Hur tyckte du att det var att läsa boken? Var den lätt att läsa och förstå? Varför/varför inte?
  • Hur var språket?
  • Ge boken ett omdöme mellan 1-10 och ge en förklaring till varför du ger detta betyg. Ge gärna exempel från texten för att visa vad du menar (glöm inte sidhänvisning).
  • Vad tyckte du om arbetssättet? Hade vi kunnat gjort något annorlunda?
  • Har du lärt dig något med det här arbetet? Om ja, vad? Om nej, vad beror det på?


  1. I vår kultur är det extremt viktigt att kvinnan kommer från en bra familj med ett gott rykte. Själva ryktet är nog viktigare än hur hon är som person. En bra familj med gott rykte, byggt på heder och respekt, är en garanti för att kvinnan kommer att vara trogen. (Sid 245)
Att kvinnan ska vara oskuld när hon gifter sig har stor betydelse för många människor. Varför är det viktigt att kvinnan är oskuld?


    2.    Far hade under hela sin livstid burit upp namnet på sin familj och hans största rädsla                          
           var att förlora respekten. Den rädslan hade besannats. Han hade bränt sina broar på       
           grund av mig. Jag hade vanärat min familj, vilket innebar att de blev föremål för hån
           och förakt från släktingar, grannar och okända människor. Nu och för alltid. Man tog
           avstånd från min familj i vårt hemland och Far var inte längre en respekterad man.
           sid 245-246
           I de avslutande raderna i Stjärnlösa nätter ovan läser vi att Amár hade vanärat sin
           familj, att det är han som bär skulden. Amár blev tvingad att gifta sig med Amina. Vem
bär skulden för tvångsgiftet?


  3.      Vad tror du skulle ha hänt om Amár och Amina inte hade gift sig?


  4.     Vi har även sett en föreläsning av Arkan där han utgår från sin berättelse Stjärnlösa nätter.           
          Vad fick du för tankar när du såg föreläsningen? Kände du igen något av det han berättade
          från boken? Vad? Kan du förstå hans tankar och känslor? Varför/Varför inte?


  5.     Vad tror du att Arkan vill berätta med den här boken? Finns det något budskap? Vad är i    

          så fall budskapet med berättelsen?

Svenska/Reflekterande läsning
Boktjuven
9C
Hösten 2014

Bokreflektion/analys
Dags att avsluta arbetet med boken Boktjuven. Jag vill att du reflekterar över följande frågor och inte svarar bara ja, nej eller vet inte utan förklarar och motiverar hur du tänker. Ge gärna exempel från egna erfarenheter och/eller från boken. Jag vill att du skriver din reflektion/analys i flytande text och använder dig av styckeindelning och skiljetecken.
Inlämning senast fredagen den 5 december kl 13,00.


Börja med att beskriva din läsupplevelse. Gör en kort sammanfattning av boken och dess innehåll. Hur tyckte du att det var att läsa boken? Var den lätt att läsa och förstå? Varför/varför inte? Hur var språket? Kände du igen något av det ni läst och pratat om under SO/timmarna? Varför/Varför inte?

Nazismen och andra världskriget har blivit en stark symbol för grupptryck och vad det kan föra med sig, såväl aktivt som passivt. Men också för individer som stått emot. I Berlin ska runt 6000 judar, varav många ensamma barn, ha levt på ständig flykt och rört sig från gömställe till gömställe. Många fick förlita sig på hjälp från vanliga människor. Bara i Danmark lämnades minst 60 barn kvar hos olika familjer när 8000 danska judar flydde till Sverige över sundet 1943 med hjälp av danska och svenska fiskare.

1.      Diskutera civilkurage och civil olydnad. Vad innebär det? Vad är det värt att ta risker för? När i livet bör man sticka ut?
2.      Hans försätter sig själv och sin familj i direkt fara genom att gömma juden Max. Gör han rätt? Vad skulle du ha gjort?
3.      Försök att sätta dig in i en liknande situation. Vad skulle du göra om någon i din familj utsattes för fara? Hur långt skulle du gå för att försvara dem? Tror du att du skulle kunna skada någon för att skydda någon du älskar?
4.      Diskutera vad grupptryck innebär och var det förekommer. Varför är det just mobbaren Franz som går i spetsen för Hitler Jugend?

Liesel hinner stjäla sin första bok redan innan hon lärt sig läsa, vilket blir en början på en rad ”bokstölder”. Till och med under bokbålet på Hitlers födelsedag tar hon mod till sig och räddar den glödheta The invisible man av H.G Wells från sitt öde. Hon slukar varje ord när Hans läser högt på kvällarna och en ny värld ”öppnar” sig när han målar ett stort alfabet på väggarna i källaren.

5.      Hur påverkas Liesel och hennes tankar av läsandet? Vilken funktion fyller böckerna för henne?
6.      ”Ordet är det enda som skiljer levande ting från en lerklump”, säger Max till Liesel. Vad menar han med det?
7.      Är det viktigt att läsa böcker idag när vi har konstant tillgång till information via mobiler och annan teknik? Diskutera dina läsvanor.





Slutuppgift Novell
Svenska och Historia
Klass 9C


Nu har vi pratat om novellens uppbyggnad och ni har läst och analyserat några noveller är det dags för dig att visa vad du lärt er. I din novell ska det finnas en tydlig handling som kan kopplas till historia och första världskriget eller mellankrigstiden. Använd dig av de faktakunskaper som du fått hos Torbjörn.

Några tips för ditt planerande av novellen:
  1. 1 Konflikten – vad ska novellen handla om?
  2. 2Vilka personer ska finnas med i din novell? Ju mer du själv vet om dina karaktärer desto bättre, även om du inte kommer att ha med all information i din novell:

·         Hur gamla är de?
·         Vad heter de?
·         Hur ser de ut?
·         Vilka egenskaper har de? Är de osäkra, kaxiga, snåla, fega, avundsjuka, hjälpsamma, gott självförtroende osv?
·         Hur brukar de klä sig?
·         Var bor de?
·         Hur ser de på sin framtid?
  1. 3.      Miljö – bestäm dig för en plats eller platser, fundera över följande punkter så att du kan gestalta platserna i din novell:

·         Vad ser man?
·         Vilka ljud hör man?
·         Hur doftar det?
Ett tips är att välja miljöer som du känner till. Om du väljer att låta din novell utspela sig i New York utan att ha varit där kommer du att få svårt att på ett övertygande sätt beskriva miljön.
  1. 4.      Händelser – skriv kort om början, vändpunkten och slutet.
  2. 5.      Berättarperspektiv- bestäm dig för vilket perspektiv du ska använda. Ska du ha en allvetande berättare eller skriva i jag-form? Om du ska skriva i jag-form, vem är det som ska berätta?
  3. 6.      Början – bestäm dig för hur du ska börja din novell. Prova minst tre alternativ innan du bestämmer dig. Titta gärna på listan över olika sätt att börja en novell på sid 75 i ditt häfte.

Ett tips; för att kunna göra bra planteringar behöver du ha en idé om hur novellen ska sluta. Det kan vara bra att koppla ihop början med slutet.
  1. 7.      Vilken förändring ska huvudkaraktären ha genomgått på slutet?
  2. 8.      Slutet – ska du ha ett öppet slut eller ett tydligt slut med en lösning?
  3. 9.      Presentera din novellidé för några kompisar och be dem om några goda råd.
  4. 10.  Skriv ditt första utkast

  5. 11. Bearbeta din novell när ditt första utkast är färdigt så att den blir som du vill ha den:

·         Läs igenom din novell. Om du läser den högt för dig själv så hör du ofta direkt vad som låter bra och vad som låter mindre bra. Gör ändringar i novellen.
·         Låt sedan en kompis läsa igenom novellen och ge respons. Utgå från frågorna på nästa sida när du ger respons.
·         Bearbeta din novell med hjälp av kommentarerna du fått och lämna in din färdiga novell senast fredagen den 24 oktober.

Svenska och Historia
Klass 9C

Respondentens namn: ______________________________________
Responderat på: ___________________________________________

Frågor att utgå från:

Börja med att skriva en kort sammanfattning av din totala läsupplevelse. Skriv det som du tyckte var bäst med novellen.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


1.      Är titeln bra? Lockar den till läsning?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.      Hur är inledningen? Hur skulle den kunna bli bättre?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.      Är det tydligt vilken konflikt som novellen kretsar kring?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.      Är novellen intresseväckande och spännande? Har du något förslag på hur den skulle kunna bli ännu mer spännande?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.      Finns det några gestaltningar i texten? Finns det något som skulle kunna gestaltas istället för att sägas rakt ut?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6.      Hur är slutet – hänger det ihop med början på ett bra sätt? Skulle novellen kunna bli bättre med ett annat slut?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.      Hur använder man styckeindelning och konjunktioner? Kan textbindningen förbättras för ett bättre flyt och en mer läsarvänlig text?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar